Fundacja Bochińskich
06-08.10.2023

Program festiwalu – Bydgoskie Dni Projektowe 2023

Wróć do listy aktualności
Fundacja Bochińskich
06-08.10.2023

Program festiwalu – Bydgoskie Dni Projektowe 2023

Spis treści

6 października (piątek)

🟡 12:00 Otwarcie festiwalu

Prezentacja programu, informacja o zwycięzcach zeszłorocznego challengu, zaproszenie do strefy gier, prezentacja aranżacji przygotowanych w konkursie „Piękne witryny” oz informacją o trwającym plebiscycie.

🟡 13:00 – Otwarcie wystawy i oprowadzenie kuratorskie po wystawie „Oczarowanie”

🟡 15:00 – Sławomir Czarnecki / Młyny Rothera – Przestańmy robić nowe rzeczy! Ciągłość w kulturze

Sesja Q&A z uczestnikami / Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Szybciej, wyżej, mocniej – czy kultura musi nieustannie się rozwijać, zaskakiwać nowością, świeżością i kreatywnością? A może stabilność i powtarzalność kultury instytucjonalnej to odpowiednia propozycja na czasy, w których żyjemy? Porozmawiamy o ciągłości w kulturze, jej fundamentach i zaletach oraz presji rosnących wskaźników, która kulturze szkodzi.

🟡 16:00 – Beata Bochińska / F.Bo – Ciągłość idei. Głupcze!

O ciągłości idei w projektowaniu wystawy w oparciu o inspiracje dziełami Wiesława Krysiaka. Rozmowa z kuratorem wystawy Konradem Kulczyńskim oraz sesja Q&A z uczestnikami / Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Parafrazując wystąpienie amerykańskiego polityka odnosimy się do fundamentalnych wartości projektowania przez ludzi, dla ludzi.

Nie lubimy dużych zmian, budzą w nas niepokój. Jednocześnie kochamy nowości, coraz szybciej nudzimy się. Jak z tą sprzecznością radzą sobie współcześni projektanci nowych produktów, wnętrz i usług, wystaw? Czy ciągłość idei i oparta na niej tożsamość wspólnoty może być rozwiązaniem tego paradoksu?  Na spotkaniu z kuratorem wystawy „Oczarowanie” i w oparciu o konkretne przykłady rozwiązań, odniesiemy się do metod wpływania na ludzką wyobraźnię oraz rozwiązań stosowanych przez projektantów oraz Fundację Bochińskich.

🟡 17:00 – Pitch inwestorski zespołu rozwijającego prototyp gry

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Kontynuujemy ubiegłoroczny hackathon „Design challenge”. W tym roku zespół projektowy, który wygrał pomysłem na grę promującą polski dizajn, udostępni swój prototyp. Festiwalowicze będę mieli okazję przetestować projekt, a pozyskany przez młodych twórców feedback pomoże im rozwinąć prototyp. Dzięki temu mają szansę trafić do producentów gier i wreszcie — do szerokiej produkcji, więc okazja do przedpremierowej zabawy jest niepowtarzalna! Promocji prototypów wobec potencjalnych inwestorów posłuży spotkanie w formule pitchu inwestorskiego przygotowane ze wsparciem partnera FRSI.

Powrót do spisu treści

7 października (sobota)

🟡 12:00 – 14:00 – Małgorzata Minta – Design ze smakiemzapisz się!

Kawiarnia Nowe Miejsce

Smak to jeden z naszych najsilniejszych zmysłów. To on wiąże się z budowaniem wspomnień, ale też jest jedną z formą stanowienia naszej odrębności i indywidualności. Każdy z nas czuje podobne smaki nieco inaczej, każdy lubi inne. Ale rzadko pochylamy się nad tym zmysłem bardziej, niż mówiąc „to jest pyszne”. Podczas warsztatów wykażemy powiązanie smaków z innymi zmysłami, ale też wieź między smakiem, teksturami, kolorami. Efektem warsztatów będzie „smakowa ściągawka” – krótki przewodnik po łączeniu smaków.

🟡 12:00 – 14:00 – Beata Palikot-Borowska – Warsztaty kreatywne – projektowanie przez dotykzapisz się!

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.

Spotkanie się z różną materią, znana i nieznaną, możliwość czynnego interaktywnego udziału, doświadczania, w formach umożliwiających poszerzenie wiedzy oraz zdobycia kompetencji w dziedzinie projektowania i wytwarzania. Celem warsztatów jest poszerzenie wiedzy oraz zdobycie kompetencji w dziedzinie projektowania przez dotyk, doświadczanie i wykonanie pracy – obiektu z materiałów zastanych na warsztatach. Warsztat ukierunkowany na pracę z różnymi „materiałami”, która uruchomi zmysł dotyku.

🟡 12:00 – 13:00 – Sylwia Mularczyk – Opowiadanie historii – storytelling w projektowaniu wystaw interaktywnych

+ sesja Q&A z uczestnikami / Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Czy każdy z nas jest gawędziarzem? Jak ważne w projektowaniu wystaw jest zbudowanie dobrej opowieści? Projektowanie to opowiadanie historii – powiedziała kiedyś Ellen Lupton. W trakcie naszego spotkania porozmawiamy o:
– spójności i ciągłości opowieści, która może być doskonałym narzędziem przekazu treści popularnonaukowych,
– dwóch tajemnych mocach opowiadania historii,
– powiązaniu z miejscem,
– zapomnianych marzeniach z dzieciństwa. 

🟡 14:00 – 16:00 – Konrad Kulczyński – Malarstwo świetlne („Light-painting”) w animacji poklatkowejzapisz się!

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.

Celem warsztatu jest zaznajomienie uczestniczek i uczestników z zagadnieniem animacji poklatkowej, oraz zagadnienia faz ruchu niezbędnych do tworzenia animacji poklatkowych oraz przeprowadzenie eksperymentów wizualno-ruchowych, z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł światła, w celu stworzenia krótkich, animowanych form video. Chcę zachęcić uczestniczki i uczestników do tworzenia własnych filmów animowanych, również przy użyciu ogólnie dostępnych narzędzi oraz oprogramowania. Poruszymy następujące zagadnienia: podstawy animacji poklatkowej z wykorzystaniem profesjonalnego oprogramowania „Dragonframe” oraz darmowych aplikacji, podstawy zagadnienia faz ruchu w animacji, źródło światła jako nadrzędzie malarskie, techniki malarstwa świetlnego („light-painting”) oraz wykorzystywanie malarstwa świetlnego („Light-painting”) w tworzeniu animacji poklatkowych.

🟡 14:00 – 16:00 – Olo Walicki – Sound design – jak zaprojektować atmosferę lub środowisko dźwiękowe – dzień 1 – zapisz się!

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p. / warsztaty są dwudniowe – wymagana obecność na całości (sobota 07.10 i niedziela 08.10)

Podczas warsztatów odniesiemy się do ciągłości w pracy z dźwiękiem poprzez nawiązanie do historii muzyki, rozwoju jej na przestrzeni wieków oraz budowy instrumentów. Poruszymy genezę powstawania fali dźwiękowej i kreatywnej pracy nad wartością pasma dźwiękowego, jej zastosowaniu w kompozycji muzycznej, aranżacji jak i szeroko pojętej produkcji dźwiękowej. Warsztaty kierujemy do młodych twórców wszystkich dziedzin artystycznych – zarówno muzyków, jak i twórców wizualnych, video, związanych z literaturą, teatrem czy innymi autorskimi formami wypowiedzi artystycznej. Poprzez przybliżenie i obnażenie sposobów zawiadywania dźwiękiem w procesie powstawania „dzieła artystycznego” – (muzycznego, teatralnego, innych), udowodnimy jak bardzo wspólna i uniwersalna jest tkanka budowy, wartości a nawet terminologii dla poszczególnych dyscyplin wypowiedzi artystycznej. Wszyscy twórcy stanowią jedność, mają wspólny cel i zbieżne intencje. Interdyscyplinarność nie dzieli, jest wręcz przeciwnie – inspiruje, pobudza wyobraźnię i wyczula zmysły.  

🟡 14:00 – 15:00 – Anna Triebwasser – Mam już logo – co z nim zrobić?

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Podczas 1. edycji BDP rozmawialiśmy o tym, jak zabrać się za zlecenie projektu logo. W tym roku – pociągniemy temat dalej na przykładzie identyfikacji wizualnej Młynów Rothera. Jak poradzić sobie z używaniem logo bez grafika na pokładzie? Czy bezpłatne aplikacje mogą w tym pomóc? Kiedy radzić sobie samemu, a kiedy zdać się na profesjonalistów? Zastanówmy się wspólnie!

🟡 15:00 – 16:00 – Daria Gawryszewska / Scan 3D – nowy sposób na renowację i odbudowę

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Dynamiczne zmiany klimatu powodują, że zarówno obiekty architektoniczne jak i użyteczności publicznej ulegają procesom niszczenia. Dzięki wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu zespół wdraża odpowiednie działania i wychodzi naprzeciw potrzebie utrzymania budynków w dobrym stanie. Ciągłe doskonalenie umożliwia nam korzystanie z nowych rozwiązań do pomiarów infrastruktury podziemnej i badań spękań budynków. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane rozwiązania, które wykorzystujemy by zabezpieczyć dziedzictwo kulturowe przed nieuchronnymi zmianami. Podczas sesji Q&A nasz specjalista odpowie na wszystkie nurtujące gości pytania. Celem spotkania jest zapoznanie gości Bydgoskich Dni Projektowych z możliwościami płynącymi ze skanowania 3D, pomiaru georadarem oraz fotogrametrii do odtwarzania modeli budynków, na podstawie, których można uzyskać dokumentację potrzebną do odbudowy lub renowacji zniszczonych obiektów. 

🟡 15:00 – 16:00 – KASPA – Wykorzystanie ciągłości idei i doświadczeń w pracy projektanta

Otwarte warsztaty sponsora festiwalu i partnera wystawy, spotkanie dedykowane profesjonalistom (architekci, projektanci) / Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Warsztaty przeprowadzą projektanci i projektantki nowych produktów, którzy poruszą tematy:
1) zrównoważonego rozwoju – polska specjalność w pracy nad tworzeniem nowego produktu
2) opracowania projektu wnętrza komercyjnego w oparciu o wykorzystanie tradycji i tożsamości miejsca – proces tworzenia projektu z uwzględnieniem projektowania światła we wnętrzu
3) realizacji projektów w projektanckich zespołach międzynarodowych na przykładzie wdrożeń w sieci hoteli – doświadczenia współpracy międzykulturowej

🟡 16:00 – 17:00 – Beata Bochińska – „Prysły zmysły”

Moderowana rozmowa z prowadzącymi warsztaty na temat ciągłości w projektowaniu zmysłów / Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Powrót do spisu treści

8 października (niedziela)

🟡 12:00 – 14:00 – Małgorzata Minta – Design ze smakiem – 2 tura – zapisz się!

Kawiarnia Nowe Miejsce

Smak to jeden z naszych najsilniejszych zmysłów. To on wiąże się z budowaniem wspomnień, ale też jest jedną z formą stanowienia naszej odrębności i indywidualności. Każdy z nas czuje podobne smaki nieco inaczej, każdy lubi inne. Ale rzadko pochylamy się nad tym zmysłem bardziej, niż mówiąc „to jest pyszne”. Podczas warsztatów wykażemy powiązanie smaków z innymi zmysłami, ale też wieź między smakiem, teksturami, kolorami. Efektem warsztatów będzie „smakowa ściągawka” – krótki przewodnik po łączeniu smaków.

🟡 12:00 – 14:00 – Beata Palikot-Borowska – Warsztaty kreatywne – projektowanie przez dotyk – 2 tura – zapisz się!

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.

Spotkanie się z różną materią, znana i nieznaną, możliwość czynnego interaktywnego udziału, doświadczania, w formach umożliwiających poszerzenie wiedzy oraz zdobycia kompetencji w dziedzinie projektowania i wytwarzania. Celem warsztatów jest poszerzenie wiedzy oraz zdobycie kompetencji w dziedzinie projektowania przez dotyk, doświadczanie i wykonanie pracy – obiektu z materiałów zastanych na warsztatach. Warsztat ukierunkowany na pracę z różnymi „materiałami”, która uruchomi zmysł dotyku. 

🟡 12:00 – 14:00 – Konrad Kulczyński – Malarstwo świetlne („Light-painting”) w animacji poklatkowej – 2 tura – zapisz się!

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.

Celem warsztatu jest zaznajomienie uczestniczek i uczestników z zagadnieniem animacji poklatkowej, oraz zagadnienia faz ruchu niezbędnych do tworzenia animacji poklatkowych oraz przeprowadzenie eksperymentów wizualno-ruchowych, z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł światła, w celu stworzenia krótkich, animowanych form video. Chcę zachęcić uczestniczki i uczestników do tworzenia własnych filmów animowanych, również przy użyciu ogólnie dostępnych narzędzi oraz oprogramowania. Poruszymy następujące zagadnienia: podstawy animacji poklatkowej z wykorzystaniem profesjonalnego oprogramowania „Dragonframe” oraz darmowych aplikacji, podstawy zagadnienia faz ruchu w animacji, źródło światła jako nadrzędzie malarskie, techniki malarstwa świetlnego („light-painting”) oraz wykorzystywanie malarstwa świetlnego („Light-painting”) w tworzeniu animacji poklatkowych.

🟡 12:00 – 14:00 – Olo Walicki – Sound design – jak zaprojektować atmosferę lub środowisko dźwiękowe – kontynuacja dnia 1

Zapisz się na warsztaty 7 lipca – link powyżej. Warsztaty są dwudniowe – wymagana obecność na całości (sobota 07.10 i niedziela 08.10) / Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.

Podczas warsztatów odniesiemy się do ciągłości w pracy z dźwiękiem poprzez nawiązanie do historii muzyki, rozwoju jej na przestrzeni wieków oraz budowy instrumentów. Poruszymy genezę powstawania fali dźwiękowej i kreatywnej pracy nad wartością pasma dźwiękowego, jej zastosowaniu w kompozycji muzycznej, aranżacji jak i szeroko pojętej produkcji dźwiękowej. Warsztaty kierujemy do młodych twórców wszystkich dziedzin artystycznych – zarówno muzyków, jak i twórców wizualnych, video, związanych z literaturą, teatrem czy innymi autorskimi formami wypowiedzi artystycznej. Poprzez przybliżenie i obnażenie sposobów zawiadywania dźwiękiem w procesie powstawania „dzieła artystycznego” – (muzycznego, teatralnego, innych), udowodnimy jak bardzo wspólna i uniwersalna jest tkanka budowy, wartości a nawet terminologii dla poszczególnych dyscyplin wypowiedzi artystycznej. Wszyscy twórcy stanowią jedność, mają wspólny cel i zbieżne intencje. Interdyscyplinarność nie dzieli, jest wręcz przeciwnie – inspiruje, pobudza wyobraźnię i wyczula zmysły.  

🟡 12:00 – 14:00 – KASPA – Wykorzystanie ciągłości idei i doświadczeń w pracy projektanta – 2 tura

Otwarte warsztaty sponsora festiwalu i partnera wystawy, spotkanie dedykowane profesjonalistom (architekci, projektanci) / Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Warsztaty przeprowadzą projektanci i projektantki nowych produktów, którzy poruszą tematy:
1) zrównoważonego rozwoju – polska specjalność w pracy nad tworzeniem nowego produktu
2) opracowania projektu wnętrza komercyjnego w oparciu o wykorzystanie tradycji i tożsamości miejsca – proces tworzenia projektu z uwzględnieniem projektowania światła we wnętrzu
3) realizacji projektów w projektanckich zespołach międzynarodowych na przykładzie wdrożeń w sieci hoteli – doświadczenia współpracy międzykulturowej

🟡 15:00 – 16:30 – Ciągłość projektowania w czasach sztucznej inteligencji (SI) – szanse, zagrożenia, dzisiejsza praktyka – moderuje Jarosław Bochiński

Uczestnicy: organizator festiwalu, zaproszeni prowadzący warsztaty, kurator wystawy, kuratorka festiwalu, wybrani partnerzy / Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

Prowadzący zaprasza do dyskusji osoby współtworzące festiwal, które jednocześnie są przedstawicielami biznesu kreatywnego oraz publiczność jako odbiorców sztuki. Postaramy się wspólnie sporządzić scenariusze rozwoju i wpływu sztucznej inteligencji na branżę związaną z kulturą. Spróbujemy odnieść się do kwestii percepcji dzieł sztuki powstałych w wyniku zastosowania AI, ich interpretacji oraz wartościowania.  Zastanowimy się nad tym jakich narzędzi i metodyki będą wymagały takie działania. W najbliższym czasie odczujemy wpływ AI na sposób pracy poszczególnych twórców, procesy działania partnerów i instytucji. Kwestia praw autorskich i ich interpretacji otworzy nowe możliwości współtworzenia dzieł i ich dystrybucji co znacząco zmieni rynek sztuki. Moderowane spotkanie z wieloma ekspertami pozwoli na swego rodzaju foresight odnoszący się do tematu sztucznej inteligencji, który z dnia na dzień stał się naszą prawdziwą rzeczywistością.

Powrót do spisu treści

Dostępne w ciągu całego wydarzenia

06 października – 08 października, 12.00 – 20.00

🟡 Strefa chillout + strefa gier

🟡 Wystawa czasowa „Oczarowanie” – oprowadzenie przez wolontariuszy

🟡 Księgarnia festiwalowa

🟡 Sklepik festiwalowy

🟡 Kawiarnia mobilna

Strefa Dzieci

07 października – 08 października, 12:00 – 20:00, Młyn, 3p.

🟡 Rarytas dla małych projektantów i projektantek!

Kuchni projektowej 2D sprawdzimy z czego składa się projekt i zgotujemy swoją pierwszą koncepcję! Będziemy łączyć kolory, szablony i kształty, żeby stworzyć wymarzony efekt.

Modelarnia 3D to miejsce, które tworzą dzieci! Z wykorzystaniem szablonów zwierząt, roślin i odrobiny kreatywności powstanie prawdziwie bajkowa przestrzeń.

Jeśli macie ochotę na grę zespołową, Majstrownia prototypów będzie strzałem w dziesiątkę. Na rodziny czekają pudła z kompletem gadżetów i instrukcjami. Szerokie pole manewru dla kreatywności, eksperymentowania i wyobraźni. Oprócz tego czekają na was zabawy dla grup – gra planszowa, koło fortuny, wielkie kręgle.

Gry planszowe to super zabawa. Szczególnie, jeśli możesz wymyślić swoją własną! Wystarczy pomysł. Na tym warsztacie zaprojektujemy wszystko od A do Z: zasady, przeszkody i nagrody, plansze i pionki oraz – opakowanie! Chętni i chętne poznają najpopularniejsze rodzaje gier takie jak memory czy kółko i krzyżyk.

Powrót do spisu treści

Organizator: Młyny Rothera
Partner strategiczny: Fundacja Bochińskich
Festiwal powstaje dzięki wsparciu sponsorów: DLH, SWISS KRONO, Fundacja Leroy Merlin, KASPA
Partner wystawy: KASPA