Tymoteusz Buhl

Co ma dizajn do współczesnego romansu?

Wróć do listy aktualności
Tymoteusz Buhl

Co ma dizajn do współczesnego romansu?

Mówią, że współcześnie romans już nie istnieje. Że w dobie Internetu i powszechnego dostępu do wszystkich informacji wiemy o sobie stanowczo za dużo. Na LinkedInie chwalimy się swoimi osiągnięciami w pracy. Na Instagramie sprawiamy, że wszyscy zazdroszczą nam naszych podróży. Na Spotify dumnie pokazujemy, jakiej muzyki ostatnio słuchaliśmy. A na portalach randkowych możemy dokładnie sprawdzić czyjąś lokalizację.

Historia dwójki młodych tiktokerów z dwóch końców świata pokazuje, że ten nadmiar informacji nie zawsze musi być nieromantyczny. Tylko dlaczego piszemy o tym tutaj, w magazynie o dizajnie? 

Bohaterowie opowieści, Ayamé, Yuval i Oliver
Główni bohaterowie naszej opowieści. Od lewej: Yuval, Ayamé i Oliver.

Kto jest kim

Aby w pełni zrozumieć historię, musimy poznać jej bohaterów oraz platformę, którą operują. Ayamé to znana brytyjska influencerka, wykorzystująca swoje konta w mediach społecznościowych do dzielenia się swoimi opiniami, recenzowania jedzenia w restauracjach i hotelach, a także reagowania na wszelkie materiały ASMR (ang. autonomous sensory meridian response), czyli niezwykle popularne, relaksujące filmiki. 

Yuval to amerykański matematyk, który wykorzystuje media społecznościowe do pokazywania, jak łatwo można odnaleźć najbardziej intymne fakty o innych użytkownikach, korzystając jedynie z treści dobrowolnie przez nich udostępnionych w Internecie.

Zarówno Ayamé, jak i Yuval korzystają głównie z TikToka – funkcjonującej od 2016 roku platformy, popularnej szczególnie wśród młodszej publiczności. Oryginalnie platforma służyła do tworzenia i udostępniania krótkich materiałów filmowych, w których użytkownicy mogą dzielić się swoimi zdolnościami tanecznymi. Jednak z czasem, TikTok drastycznie się rozwinął i jest wykorzystywany do udostępniania treści video na każdy temat, zależnie od zainteresowań. Na początku 2024 roku, platforma przekroczyła miliard użytkowników na całym świecie.

Projekt talerzy używanych w Grosvernor House
Talerze z kolekcji porcelany William Edwards, wykorzystywane w hotelu Marriott Grosvenor House

Specjalnie zaprojektowana porcelana, czyli jak to się zaczęło?

Wszystko zaczęło się w grudniu 2023 roku, kiedy Ayamé pojechała „na delegację” do Londynu, gdzie podczas wizyty w hotelu nagrała i opublikowała materiał filmowy, w którym recenzuje jedzenie, które zamówiła do pokoju. Film zaczyna krótkim stwierdzeniem: “Zgadnijcie gdzie jestem? W hotelu!”, po czym kontynuowała opowiadanie o jedzeniu. Przez kilka tygodni ani obserwujący, ani sama Ayamé nie myślała więcej o początku tego filmiku.

Jednak miesiąc później, w styczniu 2024, Yuval odpowiedział na jej filmik, zaczynając zdaniem: “Stwierdzenie “Jestem w hotelu” jest niewystarczające”, po czym z niezwykłą dokładnością, krok po kroku, pokazał, jak szybko jest w stanie odnaleźć nie tylko hotel, w którym Ayamé się znajdowała, a wręcz dokładny pokój.

Bazując na innych postach Ayamé, Yuval szybko doszedł do wniosku, że hotel musiał mieć pięć gwiazdek i znajdować się w Londynie. Ta informacja była ogromną pomocą, jednak nie była wystarczająca, ze względu na dużą ilość hoteli pięciogwiazdkowych w stolicy Wielkiej Brytanii. 

Kluczem do rozwiązania zagadki był dizajn, a konkretnie – projekt dekoracji talerzy, na których podano jedzenie dla Ayamé. Były to talerze z kolekcji porcelany William Edwards, z charakterystycznymi, zielonymi i złotymi detalami. Yuval znajduje informację, że ten konkretny wzór został zaprojektowany specjalnie dla hotelu Marriott Grosvenor House w Londynie jako zestaw do popołudniowej herbaty i tylko tam jest używany.

Znając już konkretny hotel, wystarczyło szybko przejrzeć zdjęcia pokoi dostępne na oficjalnej stronie internetowej Marriott, aby odnaleźć ten, w którym Ayamé była w swoim filmiku.

Obserwowanie procesu Yuvala było jednocześnie przerażające i intrygujące. Mężczyzna korzystał jedynie z legalnych, powszechnie dostępnych źródeł, lecz efekty jego pracy wydawały się zakrawać o coś nielegalnego. Sama Ayamé odpowiedziała na ten filmik z przerażeniem, jednak szybko o nim zapomniała.

Pokój w The Soho House
Pokój „The Delux Terrace Room” w The Soho Hotel w Londynie

Zwróćmy uwagę na wezgłowie

Po dwóch miesiącach ciszy, kiedy wydawało się, że Yuval już więcej się nie odezwie, Ayamé zaczęła kolejny filmik podobnym stwierdzeniem: “Zgadnijcie gdzie jestem? Jestem w hotelu!”. Ku zaskoczeniu Ayamé, a z pewnością ku uciesze użytkowników, Yuval bardzo szybko odpowiedział, zaczynając swój kolejny filmik zdaniem: “Mówiłem, że to mi nie wystarczy”, po czym ponownie przeprowadził oglądających przez swój proces poszukiwań.

Tym razem, kluczem do rozwiązania zagadki było charakterystyczne wezgłowie, dominujące nad wystrojem całego pokoju hotelowego. Yuval szybko doszedł do wniosku, że Ayamé znajduje się w pokoju “The Delux Terrace Room”, drugim z południowej strony, znajdującym się na szóstym piętrze The Soho Hotel w Londynie. Mężczyzna wskazał na Mapach Google dokładnie, które okna należą do tego pokoju.

Pokój w hotelu Bulgari, Mediolan
Wnętrze pokoju w Hotelu Bulgari w Mediolanie

Najciemniej pod latarnią, czyli kształt kloszy

Po drugiej, tak dokładnej analizie lokalizacji wykonanej przez Yuvala, sytuacja nabrała tempa. Parę dni później Ayamé opublikowała filmik, w którym patrząc się prosto w kamerę powiedziała “Zgadnij, gdzie jestem”. Nie trzeba było długo czekać, żeby otrzymać odpowiedź od Yuvala – tym razem kluczowym był kształt klosza znajdującego się obok łóżka w pokoju hotelowym Ayamé. Szybko dowiedzieliśmy się, że pokój ten znajdował się w Hotelu Bulgari w Mediolanie.

Od tego czasu, para zaczęła ze sobą rozmawiać korzystając z publikacji na TikToku, w których próbowali przechytrzyć się nawzajem. Ich rozmowy stały się coraz popularniejsze – użytkownicy porównywali obserwowanie ich rozmów do oglądania niezwykle ciekawego serialu z wątkiem nietypowego romansu. 

Ta opinia była coraz częściej powtarzana, szczególnie, kiedy pomiędzy Ayamé i Yuvala wszedł Oliver – nowozelandzki aktor, który poznał brytyjską influencerkę podczas produkcji reklamy dla Amazon i od razu wyznał jej miłość. 

Publikacje Ayamé, Yuvala i Olivera zostały obejrzane do tej pory przez 15 milionów osób. O tym niezwykłym „miłosnym trójkącie” napisał w swoim artykule nawet Time Magazine. Dowiadujemy się tam również, że żaden z filmików nie jest planowany, a ich twórcy nie kontaktują się prywatnie. Co będzie dalej? Pozostaje nam regularnie odświeżać TikToka.

Dla wszystkich jest nadzieja

Ta niezwykła historia Ayamé i Yuvala pokazuje, że współcześnie romans nadal żyje, a ludzie nadal mogą spotkać osobę sobie przeznaczoną. A jeżeli nie, to wystarczy umiejętność obsługi internetu, uzbrojone oko, dobra znajomość dizajnu i odrobina szczęścia, a sami będziemy mogli ją odnaleźć.

W Fundacji Bochińskich uwielbiamy dizajn w każdej postaci! Zajrzyj tutaj, aby przeczytać więcej o naszych projektach.

Tymoteusz Buhl

Koordynator projektów, Design Starteru oraz promocji fundacji, producent wystaw. Kulturoznawca i manager kultury.

Telefon wśród magazynów z dizajnem