Malowanie szkłem i światłem – twórczość Wiesława Krysiaka
W 2022 o tej porze, krótko przed inauguracją 1. Bydgoskich Dni Projektowych, kończyliśmy w Fundacji Bochińskich przygotowywanie serwisu Dizajn na Wynos z treściami i skanami 3D z wystaw pudełkowych. Trzeba przyznać, że były to bardzo pojemne pudełka, jednak, jeśli już pozostać w kręgu objętościowych porównań, tegoroczna wystawa „Oczarowanie” jest przy nich jak… kontener.
Mnóstwo skojarzeń, wątków i treści, ale przy takim potencjale kreatywności jej twórców nie ma co się dziwić. Od początku było wiadomo, że nie tworzymy „izby pamięci” Wiesława Krysiaka, lecz pokazujemy jego dzieła starając się dociec ich istoty. Co potrzebne było w tych dociekaniach? Światło! Wiesława Krysiaka od zawsze fascynowało światło przenikające przez szkło, a swoją twórczość nazywał „malowaniem szkłem i światłem”.
Twórca, projektant designerskiego spaceru
Kurator wystawy „Oczarowanie”, Konrad Kulczyński, filmowiec i artysta multimedialny, obdarzony jest ogromną wyobraźnią. Bez większego trudu zaproponował więc koncepcję wystawy jako spaceru polegającego na odwiedzaniu następujących po sobie stacji, pomyślanych tak, by coraz silniej oddziaływać na widza, jednocześnie zajmując go różnymi aspektami światła i szklanej twórczości bydgoskiego artysty. Światła, pojmowanego możliwie jak najszerzej – jako pojęcia z zakresu fizyki, optyki, historii sztuki i kultury masowej. I równie wieloaspektowego rozumienia szkła – jego cech fizycznych, technologii prowadzących do uzyskiwania zróżnicowanych efektów, miejsca w designie, sztuce i kulturze. Konrad postępował jak rasowy designer. Każdą ze stacji prototypował w małej skali, po to, by sprawdzić jej funkcjonalność i siłę oddziaływania.
W efekcie wyszło „Oczarowanie”, które nie jest tylko tytułem wystawy, lecz także stanem w jaki, po obejrzeniu prototypów, wpadli wszyscy współpracujący przy jej powstaniu. To, przede wszystkim, Beata Bochińska, czuwająca nad całą merytoryką mistrzyni motywowania i realizacji „misji niemożliwych”, Jarek Bochiński, specjalista od racjonalizacji i miękkiego sprowadzania wizjonerów na ziemię. To także Agnieszka Stanasiuk, kuratorka jednej z zeszłorocznych wystaw i scenografka obu edycji BDP, która, między innymi, stworzyła unikalne tkaniny farbowane metodą tie-dye. To Grażyna Rigall – współautorka animacji wykorzystanych na wystawie. To Olo Walicki, kompozytor i autor wyjątkowego udźwiękowienia „Oczarowania”. To również Tymek Buhl, koordynujący wszystkie działania, Łukasz Maklakiewicz, który zrealizował wizje Konrada i Michał Racław ze Scan3D, który przeniósł je do metawersum oraz niżej podpisana – autorka treści merytorycznych i wiele jeszcze innych osób.
„Oczarowania” dla wszystkich!
Organizator: Młyny Rothera
Partner strategiczny: Fundacja Bochińskich
Festiwal powstaje dzięki wsparciu sponsorów: DLH, SWISS KRONO, Fundacja Leroy Merlin, KASPA
Partner wystawy: KASPA
dr Iwona Jastrzębska-Puzowska
Doktor nauk humanistycznych, historyczka sztuki, kuratorka wystaw. Autorka publikacji, katalogów i artykułów naukowych, pasjonatka architektury nowoczesnej i designu. Twórczyni treści merytorycznych wystaw Dizajn na Wynos.