Opis wystawy
Na początku było światło.
Nie ma cywilizacji bez światła. Światło to ogień. Ogień to ciepło, ale również broń czy narzędzie służące do wytwarzania innych narzędzi. Światło to poczucie bezpieczeństwa. Światło to słońce, będące obiektem kultu wielu cywilizacji. Światło to władza. Władza nad ludzkimi emocjami, środek i narzędzie do manipulacji masami. Sztuka to światło, światło to iluzja.
Wieczne poszukiwania
Z każdym stuleciem człowiek wynajduje nowe sposoby i cele, do jakich mógłby użyć światła. Dzięki spostrzeżeniu reakcji światła na szkło, od setek lat powstaje mnóstwo szklanych form, których celem jest przejmowanie, adaptowanie i oddawanie promieni świetlnych w nowej, czarującej postaci.
Jednym z twórców takich form jest Wiesław Krysiak, bydgoski artysta i projektant szkła, którego prace do dzisiaj pozostają źródłem inspiracji dla wielu. Jego barwne wazony i kielichy zachwycają niezwykłym poziomem detalu, monumentalne witraże w kościołach w Bydgoszczy i Wrocławiu zapierają dech w piersiach, a projekty witraży sportowych zaskakują dzięki swojemu świeżemu spojrzeniu.
Odkrycie camera obscura, jako kolejnego sposobu wykorzystania światła, doprowadziło do powstania pierwszych urządzeń do rejestracji i odtworzenia obrazu. Od witrażu i fotografii do animacji i filmu, człowiek nie wstrzymuje poszukiwań środków, dzięki którym mógłby ponownie wykorzystać światło, aby wpłynąć na ludzkie emocje.
Przy kolejnych próbach rozumienia otaczającego nas świata coraz częściej sięgamy po nowe zasoby technologii. Obecnie powszechną uwagę zwraca „sztuczna inteligencja” oraz powiązany z nią deepfake. Mówimy, że przeraża nas siła tych narzędzi, lecz boimy się przyznać, że jest w nich również coś czarującego.
Czy można uniknąć światła?
Cywilizacja XXI wieku, to cywilizacja światła w dosłownym znaczeniu. Ludzie współcześni otoczeni są przez bodźce świetlne w stopniu absolutnym i wystawieni na działania światła w trybie całodobowym. Żyją w przepełnionych światłem miastach, ze źródłami światła w dłoniach. Według niektórych to szansa na rozwój ludzkości, według innych to zagrożenie. Światło to świat.
Konrad Kulczyński – Twórca wizualny. Autor filmów animowanych (w duecie “AnimOko”, wspólnie z artystką Grażyną Rigall), dokumentalnych, artystycznych, eksperymentalnych, teledysków oraz wielu filmów promocyjnych i reklamowych, montażysta, fotograf. Ukończył filologię angielską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Studium Montażu filmowego w Warszawskiej Szkole Filmowej. Prowadzi własne studio produkcyjne „Kulczyński Filmlab” (www.k-filmlab.com) w siedzibie Goyki3 Art Inkubator w Sopocie. Stale współpracuje z wieloma trójmiejskimi fundacjami działającymi w obszarze kultury oraz instytucjami kultury, w tym: Fundacja Bochińskich, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Goyki 3 Art Inkubator w Sopocie, Gdynia Design Days, Nowe Idzie od Morza, Fundacja Palma.
- Twórca filmu/Trailera: Konrad Kulczyński / Kulczyński FilmLab;
- Animacje: Grażyna Rigall;
- Projekt scenografii wystawy: Agnieszka Stanasiuk
- Produkcja scenografii: Łukasz Maklakiewicz
- Grafika i identyfikacja wystawy: Jakub Koncewicz;
- Wirtualne oprowadzenie 360: Michał Racław / Scan3D, Karolina Konieczna / Scan3D, Patryk Pikulski / Scan3D
- Materiały merytoryczne: Iwona Puzowska / F.Bo
- Fotografie wystaw: Konrad Kulczyński
- Programowanie i obsługa mappingu 3D w Spirali SI: Krzysztof Śliwa / EON Visuals
- Realizacja podcastu: Olo Walicki;
- Wsparcie eksperckie i merytoryczne, zjawiska fizyczne: Jakub Bochiński
- Napędy do kinematografów: Łukasz Trebiński
- Asysta DOP, film kuratorski: Oleksiy Guz
- Projekty kinematografów: Adrianna Kulczyńska
