Opis wystawy
Tęsknota pełna obaw
Coraz trudniej nam być blisko. Bliskość fizyczna czy emocjonalna to deficytowe towary. Tęsknimy za bliskością i boimy się jej. Bez niej marniejemy i umieramy, a jednocześnie ciężko nam ją budować. Wychodzimy z wprawy.
Pandemia drastycznie ograniczyła bezpośrednie kontakty, jednak problem jest starszy. Od dawna spędzamy ze sobą coraz mniej czasu, rozproszeni i zmęczeni przestajemy pielęgnować relacje. Nie mamy na nie czasu. Ludzie mieszkający razem często mijają się zamiast spotykać. Jesteśmy samotni.
Zastępcze relacje?
Wyczerpani pracą nie mamy cierpliwości do związków. Zamiast tego mamy „kontakty” w mediach społecznościowych, „związki” z postaciami z seriali, „relacje” z bohaterami gier komputerowych. Gubimy się w wirtualności, a pytanie Morfeusza z Matrixa: „What is real?” jest niepokojąco aktualne.
Zdarza się, że zwierzęta domowe stają się naszymi bliskimi, terapeutami, rodziną. Bo związek, rodzina czy dom to nadal nasze główne pragnienia.
Chcemy być blisko! Inaczej niż rodzice czy dziadkowie – dlatego szukamy nowych wzorców i pomysłów na „rodzinę”. Konfrontujemy się też ze śmiercią, która z pandemią i wojną mocno wkroczyła w nasze relacje. Stajemy twarzą w twarz z nagłym zrywaniem ważnych więzi, odchodzeniem.
Idziemy trochę po omacku, wciąż szukając
BLISKOŚCI.
Przedmioty na wystawie są pretekstem do opowiedzenia historii, tych związanych z dizajnem i tych ogólnoludzkich, krążących wokół ważnych tematów: bycie razem, wirtualność/ realność, rodzina, śmierć. Tematem przewodnim jest bliskość.
Anna Siedlecka – Urodziła się w 1974 roku w Gdańsku. Projektantka wzornictwa przemysłowego i eksperymentatorka. Autorka projektów innowacyjnego oświetlenia, współzałożycielka marki oświetleniowej PUFF-BUFF – marka powstała w 2004 roku, we współpracy z Radkiem Achramowiczem.
Nagrodzona m.in. 40under40, Good Design Award, DME Award, finalistka Dobrego Wzoru i Prodeco (produkty zaprojektowane dla PUFF-BUFF). Współzałożycielka inicjatyw Spirit of Poland i VIVA LED.
Podcast
- Twórca filmu/Trailera: Konrad Kulczyński
- Animacje: Grażyna Rigall;
- Projekt scenografii wystawy: Anna Siedlecka;
- Produkcja scenografii: Fundacja Bochińskich;
- Grafika i identyfikacja wystawy: Jakub Koncewicz;
- Fotografie wystaw: Renata Dąbrowska;
- Wirtualne oprowadzenie 360: Michał Racław / Scan3D, Joanna Gembel / Scan3D
- Materiały merytoryczne: Iwona Puzowska / F.Bo, Anna Siedlecka
- Nadzór oprowadzenie 360: Justyna Hys / J Justyna Hys – Creative Studio;
- Realizacja podcastu: Olo Walicki; Redakcja tekstów: Anna Kwiatkowska;